Bakad potatis med hemmagjord räkröra

 
Detta mumsiga lagade jag till för några helger sedan till mig och min pojkvän och det vill jag lova var riktigt gott! Detta är väldigt enkelt och göra också så jag vill dela med mig utav mitt recept på räkröran :)
 
Först sätter ni ugnen på 220 grader under och över värme. Lägg bakpotatisen i en ugnsform och glöm inte att ta en potatissticka och gör ett antal hål i dem så bakas de ordentligt och smulas inte sönder. Tar ca 50-60 min.
 
Räkröra för 4 stora portioner: 7 dl med creme freche (går lika bra med lätt creme freche), 500 g med räkor (men det beror självklart på hur mycket räkor man vill ha), 2 msk med grönsaksbuljong som är i mjuk form, 4 pressade vitlöksklyftor, lite salt och vitpeppar och sist 1 msk med persillade :) Låt det gärna stå och ta sig 1-2 timmar i kylskåpet innan ni servera den så vitlöken får sin smak :)
 
När potatisen är klar i ugnen bör den vara brun/gul om skalet, men känn med en sticka igenom hela potatisen så att den är mjuk. Låt den gärna stå och svalna 2 min innan ni skär en fyrkant över potatisen och dela upp den som jag har gjort på bilden. Lägg räkröran i och servera med valfri sallad :)
 
Till detta valde jag att dricka rödvin från Drosthy Doff och min pojkvän en enkel öl efter valfri smak :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hannasliving.blogg.se

Mitt namn är Hanna och jag är 21 år. Min blogg kommer att handla om allt möjligt, men till största del matlagning, hundlivet, naturlivet och även mode som jag älskar! Ibland kanske pojkvännen får vara med och bidra med sina idéer, men det vill jag inte lova att det är något smart ;) Hoppas ni kommer att inspireras utav bloggen!

RSS 2.0